Language version



Elektrická lokomobila

Značnou změnu v zemědělství přinesla do českého venkova elektřina. Rychle se po 1. světové válce šířily elektromotory, které nahrazovaly lidskou sílu při mnoha činnostech.
Tento elektrický motor, označovaný za tzv. elektrickou lokomobilu se do sbírky RMVM dostal v roce 2003 z Pustiny. Je osazen v dřevěné skříni na podvozku s jednou pevnou nápravou s litinovými koly. Přesun na místo se prováděl pomocí dřevěných klečí. Třífázový elektromotor Škoda dával výkon 3 kW a roztočil se na 1420 otáček za minutu. Rozběh fungoval na principu "hvězda" a "trojúhelník", což umožňovalo startování se zapojeným poháněným strojem, ale bez neúnosně velkých proudových rázů. Dvoustupňová řemenice o průměrech 12 a 16 cm zajišťovala prostřednictvím plochého koženého řemene nastavení dvou úrovní rychlosti pohonu. Pro představu uveďme, že mlátičky vyžadovaly i více než 1000 otáček za minutu.
Co taková elektrická lokomobila poháněla? Šrotovník, mlátičku, lis na slámu, brusku, čerpadlo, fukar, kotoučovou pilu, řezačku a řadu méně obvyklých strojů. Všechny však spojovalo jedno. Velké ulehčení dřiny.

Radim Urbánek, Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě

Otevírací doba muzea
Po zavřeno
Út - Pá 9:00 - 12:00, 13:00 - 17:00
So - Ne 9:00 - 12:00, 13:30 - 17:00

© Matyáš Hájek - www.designhajek.cz

Sáčky do vysavače Půjčovna karavanů
Šemberova 125/I
566 01 Vysoké Mýto
muzeum@muzeum.myto.cz
tel.: 465 461 950