Doprovodný program k výstavě Vysokomýtský uličník

Informace:

Doprovodný program k výstavě je rozdělen do tří kategorií podle věku žáků.

Programy je třeba předem objednat:

  • osobně na pokladně muzea
  • Telefonicky na č. 465 461 952
  • nebo elektronicky na adrese sidlo@muzeum-myto.cz

​Cena programů je jednotná a činí 20 Kč na žáka, pedagogický doprovod zdarma

1. stupeň ZŠ (3. – 5. třída):

Městem křížem krážemŽáci se nejprve seznámí se současnou podobou Vysokého Mýta a naučí se rozlišovat historické jádro od ostatních částí města. Poté společně prozkoumají výstavu, přičemž se ve skupinách zaměří zejména na vystavené fotografie. Jejich úkolem bude identifikovat výrazné objekty a orientační body, které na konci představí ostatním spolužákům. Na závěr si každý vytvoří plánek jedné důvěrně známé trasy, přičemž využije orientační body podobné těm, které viděl na fotografiích.

Rozsah: 45–60 minut

Zakotvení v RVP:

Člověk a jeho svět

  • ČJS-3-1-01 vyznačí v jednoduchém plánu místo svého bydliště a školy, cestu na určené místo a rozliší možná nebezpečí v nejbližším okolí
  • ČJS-5-1-03 rozlišuje mezi náčrty, plány a základními typy map; vyhledává jednoduché údaje o přírodních podmínkách a sídlištích lidí na mapách naší republiky, Evropy
  • ČJS-5-1-04 vyhledá typické regionální zvláštnosti přírody, osídlení, hospodářství a kultury, jednoduchým způsobem posoudí jejich význam

 

2. stupeň ZŠ:

Příběhy uliceTento program se zaměřuje na vývoj názvů ulic. Na úvod se žáci seznámí s historickým jádrem Vysokého Mýta a jeho rozložením. Poté ve skupinách prozkoumají výstavu a přečtou si o proměnách názvů ulic, které jsou zachyceny na informačních panelech. Pokusí se objevit pravidla, podle nichž se pojmenování tvoří a přidělují. Na závěr programu navrhnou vlastní název ulice a vytvoří originální uliční ceduli podle svého vkusu.

Rozsah: 45–60 minut

Zakotvení v RVP:

Člověk a společnost – Výchova k občanství

  • VO-9-1-02 rozlišuje projevy vlastenectví od projevů nacionalismu

Člověk a příroda - Zeměpis

Z-9-6-02 hodnotí na přiměřené úrovni přírodní, hospodářské a kulturní poměry místního regionu

 

Střední škola:

(Ne)moderní Vysoké MýtoHlavním tématem tohoto programu je otázka modernizace. Studenti se blíže seznámí s podobou Vysokého Mýta v době středověku a budou ji moct porovnat se současným městem. Následně ve skupinách prozkoumají výstavu a pokusí se na fotografiích nalézt příklady různých inovací, nebo naopak zaostalosti na městských ulicích. Na konci se studenti budou moct zamyslet, jak by si představovali ideální město.

Rozsah: 45-60 minut

Zakotvení v RVP:

Osvícenství, revoluce a idea svobody, modernizace společnosti

charakterizuje proces modernizace, vysvětlí průběh industrializace a její ekonomické, sociální a politické důsledky; rozpozná její ekologická rizika; určí základní příčiny asymetrického vývoje Evropy a světa v důsledku rozdílného tempa modernizace